De lang verwachte hulp is gearriveerd..

Hi fijn dat je weer even komt lezen :)

Eindelijk was de dag aangebroken dat ik naar de psychotherapeut mocht voor de intake. Klinkt dat eigenlijk raar he? Maar goed.. Ik was best nerveus voor de eerste afspraak en nam daarom mijn man mee. We kwamen aan in een zeer relaxte praktijk en wachtte rustig tot we opgehaald werden.

We werden opgehaald door Erna en begonnen aan de intake. Er werden om een beeld te vormen van mijn ''probleem'' veel vragen gesteld. Er werd nu ook gevraagd aan mijn man hoe hij de afgelopen maanden heeft ervaren met mij.
Zo kon Erna een goed beeld schetsen en een behandelplan gaan opstellen. We spraken af voor de aankomende 3 weken elke week een sessie te doen. En zo bespraken we in de volgende sessie o.a. op welke manier en welke therapie soort het beste zou passen bij mij. En dat is EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) en cognitieve gedragstherapie geworden. 

Ik krijg de EMDR therapie omdat er behoorlijk wat gebeurtenissen uit mijn verleden/jeugd niet op de juiste manier verwerkt zijn en die nu tijdens de depressie flink aangewakkerd zijn. En de gedragstherapie krijg ik omdat ik continu te maken heb met onzekerheid, de angst om in de steek gelaten te worden. En het gevoel dat ik mijn uiterste best moet doen om mensen in mijn omgeving te behouden en ze niet weg te drijven met mijn verdriet of gedrag. Erna gaat mij leren hiermee om te gaan en het soort van te integreren in mijn systeem. Zo verdwijnen de negatieve gedachten en kan ik stap voor stap door gaan met mijn leven.

Vanaf aankomende week ga ik beginnen met de EMDR. Ik ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren aangezien dit best een intensieve therapie is. Maar ik heb er alles voor over om de rust weer te vinden in mijn lijf en leven. Daarom ben ik 2 weken ook weer begonnen na een hele lange tijd met mediteren doormiddel van een app genaamd Meditation moments. En ik kan maar 1 ding zeggen als je kan mediteren (sommige mensen hebben hier geen zin in of geduld voor) download de app en ga het proberen. Het brengt zoveel rust met zich mee. Lotus houding is niet nodig, je kunt ook gewoon lekker gaan liggen of ontspannen gaan zitten met een koptelefoon op en luister alleen maar naar de geweldig rustgevende muziek en de stem die je verteld wat te doen. 

In mijn volgende blog zal ik vertellen hoe de EMDR verloopt maar gaan we het ook even over iets leuks hebben :) Daar ben je waarschijnlijk ook wel aan toe na al die nare verhalen van mij..

Thanks voor het lezen!

X J
 

Reacties