Emdr wat is het en wat doet het?

Hi daar ben ik weer...

Dit keer neem ik je mee in mijn eerste Emdr therapie sessie die ik vandaag heb gehad..
Ik had totaal geen idee wat ik ervan moest verwachten dus ging ik open minded naar mijn psychotherapeut..

Ze kwam me halen uit de wachtkamer en zoals elke sessie maakte ze koffie voor me.. we namen nog even kort door wat we de week ervoor besproken hadden.
Daarna vroeg ze of ik mijn stoel naar de muur kon draaien zodat naar haar kon kijken en zo ook echt 1 op 1 met haar de sessie in kon gaan..
Ze legde me uit hoe emdr gedaan wordt. Deze therapie wordt voornamelijk toegepast bij mensen die traumatische ervaringen hebben en wordt eigenlijk onder een soort hypnose uitgevoerd..

Ik kan niet teveel op de inhoud ingaan hier in mijn blog maar kan wel uitleggen wat er gebeurde..
Ze vroeg mij wat voor mij een specifiek moment of beeld is wat mij op psychisch gebied nog het meeste bijgebleven is en of ik mijn ogen wilde sluiten en wilde proberen om dat beeld weer voor me te zien.. ik had haar in het behandelplan meerdere momenten gegeven die mij nog steeds pijn doen of die ik niet goed heb verwerkt.
Dus pakte ik voor mezelf dat erge beeld voor me en luisterde naar haar stem. Ze vroeg als eerste welk cijfer ik van 0 tot 10 gaf aan dit specifieke moment van pijn. Dat was voor mij een 9.
Dat beeld verscheen gek genoeg ineens als een soort film voor me, een film waarbij ik mezelf zag in die specifieke situatie en waar ik dit keer vanaf de zijlijn mee keek..

Toen de tranen verschenen vroeg ze me mijn ogen te openen en naar haar opgestoken vingers te kijken en te gaan volgen van links naar rechts.. terwijl ze dit deed mocht ik niks zeggen maar moest voor mijn gevoel die pijn en verdriet los komen. Het vreemde is dan ook dat dat ook echt gebeurde.. diep van binnen kwam mijn pijn los en bleven mijn tranen stromen zonder einde.. Erna hield haar hand stil en vroeg me nu te vertellen wat ik zag en voelde..

Dit deed ze een aantal keer tot ik ineens heel rustig werd en er eigenlijk geen nare pijnlijke beelden naar voren kwamen.
Het leek net alsof mijn hersens het een soort van accepteerde of zoiets. Onverklaarbaar voelde ik me doodmoe, was ik emotioneel, en kreeg hoofdpijn. Maar voelde me ook ergens wel een stuk lichter net alsof die steen die ik al die jaren meesleepte los gelaten had.. Na de sessie vroeg Erna mij welk cijfer ik het nu kon geven en dat nare gevoel wat eerst de 9 veroorzaakte was nu 0 geworden..

Deze mixed feelings zijn heel normaal bij dit soort sessies. Alleen zijn die gevoelens zo vreemd als je al heel lang iets met je meedraagt en je je dan ineens leeg voelt lopen zeg maar.. een fijn gevoel? Mjah dat wel maar wel pijnlijk ook omdat ik loslaat wat mij al die jaren gemaakt heeft tot wie ik ben of was.. Ik ben werkelijk op automatische piloot naar huis gereden en mijn bed ingedoken om vervolgens een uurtje te slapen.. voor mij gevoel had ik de marathon gerend ofzoiets..

Ik had er nog nooit van gehoord maar emdr is voor mij een goeie therapie, pijnlijk en hard maar ik moet hier doorheen en ga hier ook doorheen.. alleen zo kan ik doorgaan met mijn leven en weer De Jen zijn die iedereen kent alleen dit keer wel de Jen die nergens meer overheen stapt en haarzelf weg cijfert voor anderen.. Its Me time now! :)

Ik weet dat ik ook iets leuks zou bloggen vandaag maar helaas is ook de verkoudheidboeg hier in huis weer geopend dus je gaan vertellen dat ik heerlijk in mijn velletje zit kan ik helaas Nog niet maar dat komt zeker weten goed! Ik zou voor nu willen zeggen wordt vervolgd..

Love u 4 reading again...

X Jen

Reacties

  1. Goed bezig schat, ik hoop dat ik straks mijn oude meisje terug hebt kus mama

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben hard met herstellen bezig en het is zwaar maar ik kom er wel.. Bedankt voor de lieve reactie mam.. X Jen

      Verwijderen

Een reactie posten