Hoe gaat het nu met....

 Hi allemaal,

Het is alweer een jaar geleden dat ik iets gepost heb hier. Maar zonder al teveel uitleg er is weer onwijs veel gebeurd het afgelopen jaar.
Naast het verdriet van het verliezen van mijn lieve moeder, kwamen er bij mij ook steeds meer medische klachten bij helaas. Op psychisch vlak durf ik bijna niets meer te zeggen want ik heb nu na 5 jaar vele soorten psychotherapie eindelijk een diagnose gekregen waar we mee aan de slag gaan de aankomende tijd. Maar ja hoe accepteer je bepaalde dingen in je leven? Das nog wel ff een dingetje voor me.

Ik ben sinds vorig jaar in behandeling bij de praktijkondersteuner van onze huisarts voor cardio vasculaire onderzoeken. Dit is ineens ontstaan omdat mijn hartritme, glucose gehalte en bloeddruk niet goed waren. Mijn bloedwaarde werden de afgelopen maanden vaker gecheckt en daardoor kwam ze al gauw tot de conclusie dat ik diabetes type 2 heb, mijn cholesterol is te hoog en mijn bloeddruk was ook veel te hoog. Voor het laatste heb ik nu medicatie en dat gaat op zich redelijk. Voor de overige klachten heb ik nog geen medicatie maar dit gaat waarschijnlijk wel gebeuren in de aankomende periode.
Toen ik deze diagnose kreeg wist ik dat ik direct met een goed dieet aan de slag moest. Dus geen maaltijdvervangers maar gewoon gezonder eten en meer bewegen. Dan geeft al een beetje resultaat omdat ik vandaag bij het weegmoment bij haar 3,5 kilo lichter geworden was in een maand tijd. Gaat misschien niet super snel maar ik ben trots dat ik het zonder hulpmiddelen bereikt heb, dus daar ga ik lekker mee door :) Verder blijf ik onder controle de aankomende maanden en krijg ik nog meer onderzoeken, dus ben nog wel even zoet zeg maar.

Psychisch gezien ben ik eigenlijk nog niet heel veel wijzer behalve dat nu duidelijk is dat ik een persoonlijkheidsstoornis heb die bestaat uit een combi van paranoide en borderline trekken. Deze trekken zijn innerlijk zichtbaar/voelbaar voor mij maar je ziet daar niets van aan de buitenkant. Ik kan dat blijkbaar goed verbergen. De PTSS in complexe vorm is helaas ook nog steeds aanwezig. Maar dit kan zich dus uiten in ineens omschakelen van gedrag, beetje jantje huilt jantje lacht verhaal zeg maar. Mijn boze kant uit zich nooit lichamelijk in agressie maar kan er verbaal wel boos uit komen. Mijn emoties kunnen gewoon heel erg wisselen. Ik sta nu daarom ook voor de keuze om even te stoppen met therapie en dan te kijken of het zonder lukt (zo niet is er een terugval plan) of dat ik intensievere therapie ga doen in groepsvorm. Daar denk ik op dit moment nog even over na.

Sinds ik dit weet heb ik voor mijzelf ook echt besloten om op dit gebied mij niets meer aan te trekken of te luisteren naar oordelen die mensen hebben over mijn psychische aandoeningen. Want er zijn constant mensen die het zogezegd beter weten terwijl zij punt 1 niet eens weten wat ik allemaal meegemaakt heb om er zo aan toe te kunnen zijn en punt 2 ik schaam mij er niet voor dat ik zo ben en dit mankeer en als laatste punt denk ik nu kom maar eens in mijn schoenen en leven staan dan hoor ik je nog wel een keer. Dit staat er misschien een beetje boos maar ik wordt er soms echt gek van al dat betweterige gedrag van mensen om mij heen, en dan neem ik afstand. Maar goed dat voel en merk je dan vanzelf wel :D

Verder ben ik op het creatieve vlak een hele andere weg ingeslagen. Ik ben gaan plotteren! Ik heb een cricut machine gekocht en deze neemt het soms lastige werk als knippen van hout enzo uit mijn handen. Ik heb helaas steeds meer last van krachtverlies door de artrose dus dit is dan een mooie oplossing.. Binnenkort hoop ik ook gave kleding te kunnen gaan bedrukken of andere textiele dingen dus ik ben op dit gebied wel happy en enthousiast.. 

Ik zit nu gewoon in een acceptatie proces zeg maar. Ik mis mijn ouders elke dag weer, ik voel mij alleen op de wereld en vaak niet gehoord of begrepen. En ik zal ooit moeten accepteren dat ze niet meer terugkomen en dat ik nou eenmaal deze waslijst van aandoeningen heb waar ik mee zal moeten leren leven.
Dus dat is een beetje de reden dat ik lang niet meer geschreven heb, maar ik ga mijn creaties weer delen en zal ook weer wat blogjes maken de aankomende tijd. 

Thanks voor het lezen weer..

X Jen

Reacties